Molntjänster bygger en ny verklighet under och efter corona

Molntjänster bygger en ny verklighet under och efter corona

Omvärldsbevakning - 20 november, 2020

De företag som snabbt lyckats anpassa sig till den nya verkligheten och tar till sig verktyg och nya arbetssätt är de som klarat sig bäst i den nya ordningen

Covid-19 har förändrat världen. Det har dramatiskt förändrat hur människor lever, interagerar och gör affärer. Även om människor är den viktigaste faktorn i hur företagen lyckats i förändringen så är det verktygen och molntjänsterna som står för plattformarna.

Molntjänster är ofta enkla att implementera och ta till sig, vilket tydligt bevisats i coronatider. De företag som snabbt lyckats anpassa sig till den nya verkligheten och tar till sig verktyg och nya arbetssätt är de som klarat sig bäst i den nya ordningen. Utan verktyg som Teams och Zoom hade samarbete och produktivitet stannat av totalt för många företag, säger Jörgen Svensson, affärsområdeschef IT på PrimeQ.

PrimeQ ser en stor produktivitetsökning hos de kunder de jobbar med

– Vi ser även en ökad innovationskraft och ett ökat intresse för tjänster som automatiserar och förenklar. Det är väldigt spännande att se utvecklingen hos våra kunder och ett fokus som skiftar från ”smör och bröd” tjänster till mer innovativa tjänster, exempelvis Microsoft Power Platform med sina ”zero/low code development-tools”, säger Jörgen Svensson.

Ett konkret exempel är en app för bokning av lokal. Ett verktyg som inte behövts tidigare men i och med att man inte får vistas för många på samma ställe samtidigt har behovet uppstått. Med traditionella verktyg och arbetssätt skulle det i värsta fall ta månader att få en app i produktion.

”Med moderna molntjänster så kan kravställning till produktion göras på några timmar.”

Använd det momentum som skapats

– När vi sakta går tillbaka till en mer normaliserad vardag tror vi att medvetna val är nyckeln till framgång. Medvetna val när det gäller strategi och implementation av molntjänster men även arbetssätt och processer. Vårt tips är att noga tänka igenom vilka erfarenheter vi vill ta med oss från covid-19 och använda det momentum som skapats. Reflektera över vad ni gjort bra och hur ni vill jobba när vi återgår till ett mer normalt samhälle, säger Jörgen Svensson.

Även om vi ser stora positiva effekter med utvecklingen så har det varit ont om tid för reflektion och strategi. Det har helt enkelt inte funnits tid för många företag att göra genomtänkta medvetna val vid införande av nya molntjänster.

– Ta ett steg tillbaka och fundera igenom strategin kring er resa mot molnet. Glöm inte de mjuka värdena för en långsiktigt hållbar och lyckad förändringsresa”, säger Jörgen Svensson.

Vill ni ha hjälp med er resa mot molnet?

Läs mer och kontakta oss idag så guidar vi er på vägen

Författare
Annika Wihlborg
november 11, 2020

Molntjänster bygger en ny verklighet under och efter corona

Förslag på annan läsning

Så skyddar du ditt företag mot utpressningsattacker


Under 2020 ökade antalet utpressningsattacker med sju gånger jämfört med föregående år, enligt en rapport från BitDefender. Förutom att antalet har ökat, har tillvägagångssätten även utvecklats och intagit nya former. Dessutom har angriparna utökat sin målgrupp, och riktar nu in sig även på små och medelstora företag.

Skatteverket och polisen uppmanar till att aktivera spärrar som skydd mot ID-kapning


En ny bedrägerihärva har upptäckts där bedragare stulit flera miljoner kronor från företagsledares bankkonton runt om i Sverige genom att logga in som ombud på Skatteverkets e-tjänster. Nu uppmanar polisens nationella bedrägericenter att både privatpersoner och företag att spärrar möjligheten för obehörig ombudsregistrering.

Have you been pwned?


Många företag blir idag utsatta för läckor där det kommer ut e-postadresser och ibland även lösenord öppet på nätet. Detta är något som inte bara kan skada dig som individ utan även ert företag och era kunder.