Bedragare tar kontakt via telefon
Säkerhetskollen.se rapporterar om bedragare som utger sig vara Tele2s ekonomiavdelning för att tömma personers bankkonton genom vishing (också kallat röstfiske). De hävdar att personen betalt in för mycket på sin senaste faktura och ska få tillbaka pengar. För att få tillbaka pengarna måste personen godkänna överföringen via BankID vilket kan få förödande konsekvenser och kontot kan tömmas på några minuter.
Tele2 kommer aldrig att ringa upp dig och be dig signera något med BankID
Tele2 använder sig inte utav telefonsamtal för att justera fakturor utan detta sker per automatik på nästkommande faktura. De få tillfällen som Tele2 kontaktar sina kunder direkt ber de aldrig kunden att identifiera sig eller godkänna något genom BankID utan detta sker endast när kunden självmant ringt upp Tele2 i något ärende.
Var uppmärksam och godkänn/signera aldrig något med BankID om du inte är säker på vad ärendet gäller!
PrimeQ har tidigare skrivit om ökade fall av cyberbedrägerier. Vill du läsa mer? Besök våra tidigare artiklar:
- Fem gånger vanligare med mobila hot i Sverige
- Så skyddar du ditt företag mot utpressningsattacker
- Microsoft ett av de mest använda varumärkena för nätfiskeförsök
Källa: Säkerhetskollen.se