Callcenter – ännu ett knep hackare använder sig utav för att lura personer

Callcenter – ännu ett knep hackare använder sig utav för att lura personer

Omvärldsbevakning - 7 juli, 2021

Påstår att du har ett abonnemang vars gratisperiod är på väg att löpa ut

Microsoft går ut med en varning för Bazarcall, en grupp cyberkriminella, som använder sig utav callcenter för att lura personer att ladda ned den skadliga programvaran BazarLoader.

Attackerna inleds med ett falskt mejl där de påpekar att offret har ett abonnemang vars gratisperiod är på väg att löpa ut. Om personen inte ringer upp ett särskilt nummer för att avsluta kommer en automatisk avgift att dras.

När offret ringer upp numret för att avsluta abonnemanget blir de instruerade av ett callcenter att besöka en webbplats och ladda ned en Excelfil. Det är själva Excelfilen som innehåller ett skadligt macro som sedan används för att distribuera ransomware.

Tillsammans med PrimeQ kan vi säkra upp er IT-miljö och motverka intrång. Läs mer här!

Vill du veta mer om vad du bör vara uppmärksam på för att inte bli utsatt? Du hittar alla våra artiklar under primeq.se/omvarldsbevakning.

Källa:
www.zdnet.com/
computersweden.idg.se/

Förslag på annan läsning

Fem gånger vanligare med mobila hot i Sverige än resten av världen


Kriminella fortsätter att utnyttja coronapandemin för att lura människor via mejl, sms och telefon.

153 procent fler cyberattacker under 2021


I Check Point Research's (CPR) senaste rapport kan man konstatera att cyberattackerna dubblerades under 2021 jämfört med tidigare år. Centrala samhällsinstitutionerna är en av de värst drabbade branscherna.

Callcenter – ännu ett knep hackare använder sig utav för att lura personer


Microsoft går ut med en varning för Bazarcall, en grupp cyberkriminella, som använder sig utav callcenter för att lura personer att ladda ned skadlig programvara.