200 000 företag riskerar förseningsavgift

200 000 företag riskerar förseningsavgift

Omvärldsbevakning - 15 juli, 2021

200 000 företag med bokslutsdag sista december förra året har ännu inte lämnat in sin årsredovisning. Nu skickar Bolagsverket ut en påminnelse.

Sju månader efter räkenskapsårets utgång måste årsredovisningen ha lämnats in till Bolagsverket. Det slår lagen fast. För företag med bokslutsdag 31 december 2020 är det därför hög tid att lämna in årsredovisningen. Trots det är det fortfarande ungefär 200 000 aktiebolag som inte gjort detta, vilket har föranlett Bolagsverket att skicka ut en påminnelse. I brevet skriver myndigheten att årsredovisningen ska ha inkommit senast 2 augusti i år.

Påminnelsen har gått ut antingen via vanligt brev till företagets registrerade postadress, till företagets digitala brevlåda – om en sådan finns – eller med mejl till företagets registrerade mejladress.
Den som lämnar in årsredovisningen för sent riskerar att påföras en förseningsavgift. I vissa fall kan den som inte lämnar in i tid också åtalas för bokföringsbrott.

På sin webbplats har Bolagsverket samlat information om vad som gäller kring inlämnande av årsredovisning och vilka datum som är aktuella, beroende på när företaget har bokslutsdag.

Läs mer: bolagsverket.se/

Myndigheten tipsar samtidigt om möjligheten att lämna in årsredovisning och revisionsberättelsen digitalt.

Texten publiceras i samarbete med tidningen resultat

Förslag på annan läsning

Kundförluster på grund av Corona?


Svårt att få betalt från kunderna? Så här gör Skatteverket för att underlätta momshanteringen.

Ökat antal videomöten har en positiv effekt på både miljön och ekonomin


Under 2020 ökade antalet videomöten lavinartat till följd av coronapandemin som tvingade allt fler att arbeta på distans. Enligt en Sifoundersökning från november 2020 har antalet som arbetar på distans ökat från 14 till 60 procent, vilket är en ökning med drygt 400 procent.

Microsoft – ett av de mest använda varumärkena för nätfiskeförsök


Enligt IT-säkerhetsföretaget Check Points senaste publicering Brand Phishing Report toppar Microsoft listan på de mest använda varumärkena för nätfiskeförsök under det fjärde kvartalet 2020. Med på listan finns även DHL, LinkedIn, Amazon och IKEA.